Sorin Oprescu faţă cu evoluţiunea

Posted: Noiembrie 12, 2009 by Florenta Toader in Analiza politica, Facebook
Etichete:, , , , , , , ,

SORIN OPRESCU - PROTOCOL DE ASOCIERE - PRIMARIE - ASOCIATIA SCOASpuneam într-o postare anterioară că folosirea spaţiului online nu este doar un punct în plus de bifat pe lista strategului de campanie. Mă foloseam atunci de exemplul dat de alegerile prezidenţiale care au avut loc în 2008 în SUA. Observaţia finală a fost aceea că simpla prezenţă în mediul online a unui candidat nu este suficientă pentru câştigarea alegerilor. La fel de importante pentru obţinerea majorităţii voturilor sunt, printre altele, strategia tradiţională utilizată, capacitatea candidatului de a adapta temele de campanie la agenda cetăţenilor, talentul oratoric şi chiar numărul de alegători prezenţi la vot în ziua alegerilor. Unii candidaţi sunt avantajaţi de o prezenţă scăzută la vot, motiv pentru care apelează, în special, la o campanie negativă. Există, însă, şi candidaţi avantajaţi de o prezenţă numeroasă la vot, care, pentru a convinge alegătorii să voteze în ziua alegerilor, folosesc diverse metode de mobilizare a electoratului.

În această ecuaţie, utilizarea spaţiului online în campania electorală trebuie privită ca o evoluţie pentru comunicarea politică şi vine să faciliteze comunicarea dintre candidat şi electoratul său. Totuşi, lipsa de complementaritate între strategia online şi cea tradiţională anulează efectele pozitive ale folosirii internetului în campanie. Prezenţa pe reţelele sociale ajută la strângerea unui număr mare de adrese de e-mail şi numere de telefon care pot fi utilizate ulterior pentru transmiterea mesajelor candidatului promovat. Un blog sau un cont pe Facebook, de exemplu, facilitează o comunicare deschisă între politician şi alegătorii săi. Blogurile umanizează. Utilizarea reţelelor sociale poate ajuta la o mai bună segmentare a publicurilor campaniei. Şi, nu în ultimul rând, internetul este mediul de comunicare preferat al tinerilor. O categorie de electorat foarte importantă în campania electorală ca urmare a deschiderii lor faţă de acţiunile de voluntariat.

În acest context, este interesant de observat cum utilizează actualii prezidenţiabili spaţiul online pentru a face campanie. Mă voi referi la Sorin Oprescu deoarece este candidatul care, cel puţin în opinia mea, promitea foarte mult la începutul campaniei electorale. El se încadrează în categoria candidaţilor avantajaţi de o prezenţă numeroasă la vot, având în vedere că ţinta sa sunt nehotărâţii. Prin urmare, m-aş fi aşteptat din partea sa la o campanie mult mai energică, la mesaje mai percutante şi la o mai mare vizibilitate în media tradiţionale. Am observat, în schimb, o campanie online corectă cu un slogan mobilizator şi un site bine realizat, dar fără forţa pe care mi-aş fi imaginat-o.

Am găsit pe site-ul electoral al lui Sorin Oprescu tot ce mă aşteptam să găsesc, ţinând cont de profilul acestui candidat, avantajat de o prezenţă numeroasă la vot:

  • un număr de telefon valabil în toate reţelele şi o adresă de e-mail – lucru foarte apreciat de alegătorii tineri, după cum arată studiile din SUA;
  • o hartă a evenimetelor din campania lui Sorin Oprescu;
  • programul electoral – bine structurat, dar care sună prea mult a discurs;
  • o invitaţie de implicare în activităţi de voluntariat în sprijinul lui Sorin Oprescu;
  • o biografie;
  • o rubrică unde susţinătorii săi pot face donaţii;
  • un semn electoral, pentru o mai bună identificare a lui faţă de contracandidaţi;
  • ştiri despre evoluţia campaniei sale;
  • posibilitatea abonării la un newsletter – productivă în direcţia colectării de adrese de e-mail;
  • un link către blogul de campanie.

Practic, site-ul de campanie al lui Sorin Oprescu respectă cele mai noi “trenduri” în materie de promovare online. Mesajele sale se remarcă printr-o retorică bună şi sunt mobilizatoare. Un alt aspect pozitiv pe care l-am remarcat este şi slide-show-ul din antetul paginii, în care se derulează poze cu Sorin Oprescu surprins mereu între oameni, lucru menit să contureze imaginea unui politician popular, căruia îi pasă de problemele alegătorilor săi.

Coturile de Facebook şi Twitter sunt folosite în special pentru promovarea evenimentelor la care participă Sorin Oprescu în campanie. De asemenea, ele semnalează prezenţa lui la diferite emisiuni televizate, şi temele abordate în aceste emisiuni. Prin intermediul contului de You Tube sunt puse la dispoziţia susţinătorilor înregistrările emisiunilor la care a fost invitat Oprescu. Altfel spus, reţelele de socializare au rolul de a-i impinge pe utilizatorii mediului online spre media tradiţionale, acolo unde Sorin Oprescu alege să îşi dezvolte ideile şi temele de campanie. Totuşi, un studiu recent arată că în comparaţie cu principalii săi contracandidaţi el este mai slab mediatizat, în prima săptămână de campanie (23-29 octombrie) având doar 18 apariţii TV. Scorul este mic în raport cu cele 52 de apariţii ale lui Traian Băsescu, 33 de apariţii ale lui Mircea Geoană şi 27 de apariţii ale lui Crin Antonescu. Totodată, tinerii tind să se depărteze din ce în ce mai mult de media tradiţionale.

Potenţialul new media este irosit în mare măsură de Sorin Oprescu prin acestă strategie. Mare parte din potenţialul mobilizator al reţelelor de socializare este risipit în favoarea transmiterii unui volum de informaţii care pentru unii alegători, neinteresţi de emisiunile politice, de pildă, nu înseamnă nimic. La fel de vizibilă este şi lipsa de interactivitate dintre Sorin Oprescu şi susţinătorii săi, observată mai ales pe blog, unde numărul de comentarii pentru o postare nu este mai mare de patru.

Având în vedere că blogurile şi reţelele sociale pot facilita o comunicare bilaterală între candidat şi electoratul său, impresia pe care o lasă strategia lui Sorin Oprescu este aceea că nu speculează suficient avantajele utilizării spaţiului online, sau nu le cunoaşte. Mergând mai departe cu raţionamentul, s-ar putea ca această campanie să fie mult prea modernă pentru un candidat pe care îl auzeam spunând într-o emisiune televizată că nu îi pasă de imaginea pe care o transmite publicului. Ori, puţin mai multă implicare pe reţelele sociale, umanizarea mesajelor şi o interacţiune mai mare cu susţinătorii săi i-ar fi adus, în opinia mea, mai mult câştig de cauză. În lipsa lor, comunicarea din mediul online se dovedeşte a fi ineficientă şi oarecum ruptă de strategia tradiţională.



Sursa foto: http://www.mediafax.ro/social/banca-mondiala-a-cerut-oprirea-lucrarilor-de-infrastructura-din-zona-parcului-baneasa-4189986/foto

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s