Vreau şi eu să fiu Obama!

Posted: Noiembrie 5, 2009 by Florenta Toader in Analiza politica

2401213637_5f3d00f6b1Parafrazând gazdele noastre de pe WordPress, o scurtă descriere a conţinutului acestui blog ar putea fi: Just another politics manual. Asta pentru că manuale de politică se scriu încă din cele mai vechi timpuri şi multe dintre aspectele tratate mai sunt valabile şi astăzi. Totuşi, revoluţia tehnologică şi informaţională a mai dat o pâine de mâncat (sau un subiect de rumegat) şi cercetătorilor contemporani, care şi-au îndreptat atenţia spre mediul online, urmărind influenţa sa asupra comunicării politice.

Viteza cu care s-au impus noile media în politică mă determină să cred, la acest moment, că întrebări de genul: „are internetul un ascendent asupra comunicării politice?”  sunt desuete. Studii americane au demonstrat deja că noile media sunt mai eficiente decât cele tradiţionale în influenţarea nivelului de cunoştinţe şi atitudinilor tinerilor. Recentele alegeri prezidenţiale din SUA (din 2008) au confirmat aceste rezultate. Încă nu putem stabili câţi dintre utilizatorii de internet merg la vot ca urmare a influenţei campaniilor derulate online de politicieni, dar ştim sigur că aceşti utilizatori sunt mai bine informaţi.

Şi dacă americanii sunt cei care au dat tonul în ceea ce priveşte utilizarea internetului în campaniile electorale, tot ei au fost şi cei care au stabilit o nouă tendinţă: în trecut un candidat nu era considerat credibil dacă nu utiliza în campania electorală televiziunea sau presa scrisă, în prezent absenţa sa din mediul online îi scade credibilitatea. Desigur, există şi situaţii particulare cum ar fi cazul Japoniei, unde legislaţia le interzice candidaţilor să utilizeze internetul in campania electorală, iar tinerii – principala categorie de public vizată de acest mediu de comunicare – consideră că prezenţa politicienilor pe You Tube, de exemplu, ar putea dăuna credibilităţii lor.

O întrebare mai potrivită vremurilor noastre ar fi: „ce câştig ar avea un candidat dacă utilizează mediul online în vederea transmiterii mesajelor sale?”. Iată ce ne învaţă, printre altele,  experienţa campaniilor electorale americane a ultimilor ani, dar mai ales campania prezidenţială din 2008:

1. Prezenţa în mediul online ajută la o mai bună informare şi mobilizare a electoratului tânăr. Numărul impresionant de voluntari (300 de mii) care l-au susţinut pe Obama în campanie, ducându-i mai departe mesajele, este un exemplu ilustrativ.

2. Internetul este un mijloc propice de colectare a fondurilor de campanie.  Studiile au arătat că la finalul alegerilor preliminare Obama strânsese din donaţiile pe internet aproximativ aceeaşi sumă  pe care Hilary Clinton şi John McCain au reuşit să o adune din toate sursele de finanţare.

Strategia folosită de Barack Obama în 2008 a demonstrat clar importanţa utilizării noilor media, care favorizează o comunicare deschisă şi directă cu electoratul. Ar fi o exagerare totuşi, să considerăm că victoria obţinută de Obama este strict rezultatul campaniei sale din mediul online. De asemenea, ar fi o dovadă de naivitate din partea noastră să credem că dacă un politician român, de exemplu, ar aplica reţeta folosită de Obama ar câştiga alegerile. Campania electorală din România, de la acest moment, i-a determinat pe unii candidaţi să împrumute câte ceva din atitudinea lui Obama, din stilul său de a ţine discursuri sau din elementele sale de strategie online. Sloganul lui Mircea Geoană , Învingem împreună, aminteşte de celebrul Yes we can!. Unele discursuri ale lui Crin Antonescu sau Sorin Oprescu, au menirea de a-i prezenta ca fiind candidaţi providenţiali. Totuşi, în sondaje ei sunt mai slab poziţionaţi decât principalul lor adversar, Traian Băsescu.

Evenimentele din SUA au reprezentat o situaţie particulară de comunicare politică, iar victoria lui Obama a fost rezultatul unui concurs favorabil de împrejurări în care strategia electorală folosită a fost doar unul dintre elementele importante. Gândirea unei strategii online nu este numai un punct în plus, care trebuie bifat, pe lista de must do a strategului de campanie. Un astfel de demers poate fi lipsit de  finalitate în condiţiile în care strategia online nu îşi găseşte o continuare firească în cea tradiţională. Tocmai aceasta este lecţia de comunicare politcă pe care Barack Obama a oferit-o în 2008.

Sursa foto: http://www.flickr.com/photos/jonlachance/2401213637/

Anunțuri
Comentarii
  1. pitapata spune:

    Ceea ce m-as bucura , daca as putea gasi informatii comasate despre agenda politica a fiecaruia dintre candidati. Ce practic vor sa faca pentru oameni si Romania? Sa explice de ce cred ei, ca or sa reuseasca sa faca lucrurile respective? Care este linia gindirii, a respectivilor candidati in legatura cu economia, invatamintul, serviciul sanitar,justitia,armata, locul Romaniei in lume etc ,etc
    Lucruri clare, din care se pot trage concluzii si facute comparatii, nu o vorba ici si o vorba colea..din partea lor.
    Poate sa-mi dea cineva un link?

    • Aparaschivei Paul spune:

      Teoretic, gasesti programele politice ale tuturor candidatilor pe site-urile lor de campanie. In articolul anterior vei gasi linkuri catre fiecare. Nu cred ca vei gasi, totusi, si o varianta reala de agena politica (asa cum o numesti tu).
      Si nici nu cred ca programul lor politic va putea fi aplicat, per total, in Romania lui „dupa 2010″…

      • pitapata spune:

        ..da, inteleg..
        Totusi agenda politica a fiecarui candidat este ceea ce intereseaza pe cetateanul care il voteaza.
        Trebuie sa stie pentru ce trebuie sa il aleaga, ce are de gind sa faca respectivul candidat pentru calitatea vietii oamenilor si cum..
        Asta e baza alegerii , ce altceva..:D !?

      • Florenta Toader spune:

        Pentru cei care nu au timp sau chef sa rasfoiasca prin site-urile candidatilor, o solutie ar fi si linkurile urmatoare: http://www.alegeri.tv/alegeri-prezidentiale-2009 si http://www.politico.ro/alegeri-prezidentiale-2009/. Pe primul se gasesc platformele electorale, unele destul de stufoase (vezi Crin Antonescu), ale candidatilor. Pe al doilea ceva mai succint – discursuri sustinute, unde prezidentiabilii isi exprima opinia despre lume si…presedintie 🙂 (programele lor electorale). Totusi, explicatiile practice, concrete sunt date cam cu parcimonie, sau lipsesc cu desavarsire, totul rezumandu-se la…arta de a tine discursuri.

  2. ionel margarit spune:

    Imprimă
    E-mail
    Susţinătorul liderului PSD Mircea Geoană, Cozmin Guşă, le-a cerut sprijin americanilor pentru a împiedica o fraudare a alegerilor prezidenţiale din România de Traian Băsescu.

    Guşă a declarat că s-a întâlnit, la Washington, cu o serie de oficiali americani cărora le-a semnalat acest pericol şi care erau deja informaţi şi în legătură cu demersul ONG-urilor legat de fraudarea alegerilor de Traian Băsescu, prin organizarea paralelă a referendumului. Cozmin Guşă spune că a avut, timp de patru zile, întâlniri oficiale cu directorul pentru afaceri est-europene şi strategice la Consiliul Naţional de Securitate al Casei Albe, William Schlickenmayer, congresmanul Gary L. Ackerman, vicepreşedinte al Comisiei de politică externă din Congresul SUA, directorul pentru afaceri europene la Departamentul de Stat, Douglas R. Kramer, şi cu reprezentanţi din Comitetul Helsinki, National Democratic Institute şi International Republican Institute.

    „La fel ca şi în 2004, eu am reclamat posibilitatea fraudării, în mod public. De această dată, am preferat, în plus, să-i avertizez pe partenerii strategici ai României, respectiv Statele Unite ale Americii, de probabilitatea unei fraude puse la cale de Traian Băsescu, pentru că o fraudare a alegerilor în 2009 poate avea efecte dramatice. Dacă situaţia economică gravă cu care se va confrunta România în 2010 va fi dublată de o criză politică rezultată în urma unor alegeri fraudate şi, bineînţeles, contestate, asta va fi practic echivalentul unui cocteil Molotov nu doar pentru România, ci şi pentru NATO, respectiv SUA, care sunt prezente cu baze militare în România. Deşi sunt susţinător al lui Mircea Geoană, demersul pe care l-am făcut în SUA este un demers care foloseşte tuturor candidaţilor pentru că alegerile corecte şi transparente îi servesc nu numai lui Mircea Geoană, ci şi lui Crin Antonescu, Corneliu Vadin Tudor sau Sorin Oprescu”, a declarat Guşă. El a explicat că demersul său a fost determinat şi de schimbarea bruscă a lui Dan Nica din fruntea Ministerului de Interne după ce acesta a avertizat despre posibilitatea fraudării. Guşă a spus că dacă va începe o criză politică după alegeri, „România se va transforma într-un Afganistan în interiorul NATO”, explicând că o contestare a rezultatului scrutinului ar prelungi cu alte câteva luni, în mod grav, provizoratul guvernamental şi politic.

    • Tudor Salcudeanu spune:

      🙂 Foarte tare! Vezi ca ai uitat partea cu „imprima e-mail” la inceput. Adevarul este ca am aprobat comentariul tau mai degraba pentru gafa de inceput, ca sa ne putem amuza cu totii.

      Dragule postac de partid, cateva sugestii:
      1. Cand primesti mailul de la partid, ai grija sa nu devina evident faptul ca ai dat doar cu copy-paste.
      2. Fa comentariul mai scurt, sa ti-l si citeasca lumea.
      3. Incearca sa nu mai vii pe la noi daca nu ai altceva de facut decat sa-ti imprastii propaganda copy-paste-ata pe-un blog de oameni seriosi 🙂

  3. […] a comment » Spuneam într-o postare anterioară că folosirea spaţiului online nu este doar un punct în plus de bifat pe lista strategului de […]

  4. […] online, Comunicare Politică, Facebook, Reţele online, Sorin Oprescu, Twitter, You Tube Într-o postare din Manualul de politică spuneam că folosirea spaţiului online nu este doar un punct în plus de bifat pe lista […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s